Η σχέση του Γρηγόρη Λαμπράκη με τη Σύρο

  



Νιώθω πολύ τυχερή επειδή χάρη στο γεγονός ότι οι γονείς μου υπητέτησαν σαν καθηγητές φιλόλογοι στην Ερμούπολη Σύρου 1957-1964, έζησα ονειρεμένα παιδικά χρόνια, δέθηκα στενά με το νησί και απόκτησα φιλίες που όχι απλά άντεξαν αλλά δυνάμωσαν με το πέρασμα του χρόνου.

 Στην έρευνα για το βιβλίο μου «Γρηγόρης Λαμπράκης ο πρωτοπόρος ειρηνιστής γιατρός» (1988) https://mariasot.blogspot.com/2012/04/blog-post_03.html με ιδιαίτερη συγκίνηση ανακάλυψα και δημοσίευσα ότι


«Το 1940 παρουσιάζεται και υπηρετεί στη Σχολή Εφέδρων αξιωματικών Σύρου απ' όπου σώζεται ένα αναμνηστικό λεύ­κωμα όπου γράφει: «Δέκα μέρες προτού φύγω από τη σχολή ως ιατρός δια το μέτωπον, εσκέφθην να ζητήσω από τους συμμαθητάς μου να χαράξουν σ' αυτό το τετράδιο λίγα λόγια για να τους θυμούμαι εάν ζήσω, Ως αρχηγός των εν τη σχολή προσεπάθησα να προσ­δώσω εις τους μαθητάς την έννοια της αγάπης και της αλλη­λεγγύης... Χαρισμένο εις τους αγαπημένους μου συμμαθητάς τους οποίους εύχομαι να εύρη το τέλος του σκληρού αυτού πο­λέμου υγιείς». 21-12-1940.»

Επειδή όμως κατά την επίσκεψη μου στο Στρατόπεδο Σύρου το Σεπτέμβρη του 2021 https://mariasot.blogspot.com/2021/09/1923-1934-2014.html ο διοικητής είπε ότι δεν υπάρχουν στοιχεία γιαυτό το γεγονός κι επειδή στο  Διαδίκτυο συνάντησα ακροδεξιές καταχωρήσεις που αμφισβητούσαν τόσο τη στρατιωτική όσο και την αντιστασιακή του δράση  ξεκίνησα μια νέα έρευνα.

Έτσι βρήκα ότι το γεγονός τεκμηριώνεται τόσο από το υπ αριθμ. 206/572/2022 Πιστοποιητικό Στρατολογικής Κατάστασης, που μου χορήγησε η Στρατολογική Υπηρεσία Πελοποννήσου, όσο και από επανειλημμένες εξιστορήσεις (κατά τη διάρκεια τιμητικών εκδηλώσεων) του πολιτικού του αντιπάλου (Νέα Δημοκρατία) κατόπιν πρωθυπουργού, Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, ο οποίος την ίδια εποχή κατετάγη και υπηρέτησε στη Σχολή Αξιωματικών Σύρου, καθώς και από αφηγήσεις συναγωνιστών του κατά την Αντίσταση που είχαν συνυπηρετήσει στη Σύρο, αλλά πλέον είναι νεκροί .

Η λεπτομερής καταγραφή όλης της δράσης του βρίσκεται στο εξαιρετικό βιβλίο της Εύης Γκοντζαρίδη «Η ζωή και ο θάνατος του Γρηγόρη Λαμπράκη» που εκδόθηκε 60 χρόνια μετά το θάνατό του.

Σε αυτό διαβάζουμε

«Το καλοκαίρι του 1940 ο Γρηγόρης κατατάχθηκε στο στρατό και παρουσιάστηκε στη Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών Πεζικού στη Σύρο, όπου υπηρέτησε ως αρχηγός του Τρίτου Λόχου. Ένα πλήθος από πολλά υποσχόμενους αποφοίτους της γενιάς του 40 βρίσκονταν εκεί. Ήταν ο ανθός της τότε Ελληνικής νεολαίας, προσωπικότητες που έμελλαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στις πολιτικές και πνευματικές εξελίξεις της χώρας και που, εν όψει του πολέμου που πλησίαζε ολοταχώς, εκπαιδεύονταν εντατικά για να γίνουν ανθυπασπιστές, υπολοχαγοί ή επικεφαλής διμοιριών. Ανάμεσά τους ο Σμυρνιός Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος, καθηγητής Φιλοσοφίας και ο Κρητικός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, μετέπειτα ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Κέντρου και πρωθυπουργός. 

Στα μέσα Ιανουαρίου 1941 το Υπουργείο Στρατιωτικών διέταξε την εσπευσμένη αναχώρηση για το Μέτωπο των υποψηφίων εφέδρων αξιωματικών που ήταν γιατροί. Ο Γρηγόρης άρχισε να ετοιμάζεται και σε ένα αναμνηστικό λεύκωμα που διασώθηκε διαβάζουμε...(ακολουθεί το κείμενο που περιλαμβάνεται και στο βιβλίο μου).....

Ένας συμφοιτητής και στενός φίλος του Γρηγόρη, ο Γεώργιος Μαρτέν, πνευμονολόγος ήταν κι αυτός φαντάρος στη Σύρο και θυμήθηκε ότι άκουσαν την έκρηξη της τορπίλης, που χτύπησε την «Έλλη», το εύδρομο καταδρομικό του ελληνικού στόλου, το πρωί της 15 Αυγούστου 1940 στην κοντινή Τήνο, όπου βρισκόταν για απόδοση τιμών στη θρησκευτική εορτή.» Το γεγονός αυτό διηγούντο και αρκετοί συναγωνιστές του στην Αντίσταση, που ξεκίνησαν από τον 3ο λόχο της Σύρου και  επιβεβαιωσε κατα την τιμητική επετειακή  εκδήλωση (27 Μαίου 2022) στον τάφο του Λαμπράκη ο κος Χρήστος Οικονόμου που μίλησε σαν πρόεδρος της Ένωσης Αντιστασιακών ΠΟΑΕΑ

¨Χάρη στο Facebook αποκαλύφθηκε η ακόλουθη φωτογραφία την οποία ανήρτησε στο ειδική σελίδα Η ΠΑΛΙΑ ΣΥΡΟΣ-Old Photos from Syros Greece ο Δημήτρης Παπαγουνας με το σχόλιο

Σας πληροφορώ οτι ο Γρηγόρης Λαμπράκης ειχε στενές συγγενικές σχέσεις με την Σύρο ! Η Αδελφή της Μητέρας μου Μαργαρίτα Πλουμιστού παντρεμένη με τον Κ.Τριανταφιλόπουλο , ο οποίος ηταν αδελφός με την μητέρα του Γρηγόρη Λαμπράκη ηταν πρώτος ξάδελφος με τα ξαδέλφια μου. Θυμάμαι -πολύ μικρός -οτι πάντρεψε την εξαδέλφη μου και δική του εξαδέλφη , στο Μέγαρο Τριανταφιλοπούλου με τον Συριανό Δημήτρη Θραψιάδη - αντικέρ -και ήμουν μαζί με τους γονείς μου παρόντες .Παπαγουνας με το σχόλιο

Σας πληροφορμαζί με τους γονείς μου παρόντες .




 Από την Αντωνία Καμακάρη ακολούθησε στο σχόλιο
Για μένα ο επιφανεστερος Έλληνας σε αυτή την φωτογραφία, μετά τον Γρηγόρη Λαμπράκη, είναι ο πατέρας μου. ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α. ΚΑΜΑΚΑΡΗΣ καθηγητής φιλόλογος εκ Μήλου. Στο αρχείο του υπάρχει και αυτή η φωτογραφία, πιθανόν από την ίδια ημέρα. (3ος από δεξιά στην μπροστά κάτω σειρά).
ΥΓ. Στην δική σας φωτογραφία είναι 5ος από δεξιά στην μπροστά σειρά.

Για μένα αυτή η συζήτηση ήταν μια ακόμη ενδυνάμωση του δεσμού μου με τη Σύρο που πάντα θεωρώ δεύτερη πατρίδα μου

Μαρία Αρβανίτη Σωτηροπούλου




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο γιος σου στο Ναυτικό

Τα Λουβιάρικα της Σαντορίνης

«Motherboard connected» Θεατρικό έργο των Γεωργίας Μπίρμπα- Στέλλας Αρκέντη