Τειρεσίας transexual
Τειρεσίας
transexual
Ανδρόγυνοι
και λοιποί ερμαφρόδιτοι
Βγήκαν και πάλι στους άμβωνες με κηρύγματα μίσους κατά των ομοφυλοφίλων οι θρησκευτικοί μας ταγοί με αφορμή την επιτέλους ψήφιση του συμφώνου συμβίωσης και για τα ομόφυλα ζευγάρια.
Ήταν το 1997 όταν ήλθε στο
προσκήνιο το θέμα των δίφυλων (transexual) ατόμων
μετά τη δημοσιότητα της ερωτικής περιπέτειας εισαγγελέα, που απεπέμφθη από την υπηρεσία
του, επειδή συνήψε εξωσυζυγικό δεσμό με γυναίκα που είχε ακολουθήσει επιτυχή επαγγελματική
σταδιοδρομία ιδιοκτήτριας πορνείου (ήτοι προαγωγού και πόρνης) και φωτομοντέλου μετά από επιτυχή αλλαγή
φύλου. Το περίεργο είναι ότι το ανάθεμα δεν ερρίφθη επειδή ο τυφλός από έρωτα εισαγγελέας
δυσλειτουργούσε επαγγελματικά καλύπτοντας τις επαγγελματικές δραστηριότητες της
ερωμένης του, αλλά επειδή αυτή η ερωμένη ήταν τέως άνδρας.
Έκτοτε πολύ νερό κύλησε στα τηλεοπτικά κανάλια και το θέμα
έγινε προσφιλές στα σήριαλ και μεσημεριάτικα παύοντας να ξαφνιάζει την ελληνική
κοινωνία.
Η μυθολογία του διαχωρισμού των φύλων έχει παγκόσμιο πλούτο
περιπτώσεων. Σύμφωνα με την Ιουδαϊκή και ελληνική παράδοση Ανδρόγυνοι ήταν οι πρωτόγονοι
άνθρωποι πανευτυχείς στην σύντηξη τους. Κατά τους Ταλμουδιστές ο Θεός που έπλασε
τον άνθρωπο αρχικά άρσεν και θήλυ, είχε κολλήσει τον Αδάμ πλάτη με πλάτη με μια
Λίλιθ, που όμως ήταν καυγατζού κι έτσι αναγκάστηκε ο Ιεχωβάς να ξαναμπεί στον κόπο
να φτιάξει ένα θηλυκό δεύτερης διαλογής απ’ το πλευρό του ταλαίπωρου Αδάμ, την Εύα
εξ ής ως γνωστόν ερρύη τα φαύλα.
Οι έλληνες είναι πιο ρομαντικοί. Ο Πλάτωνας θεωρεί την
ανδρόγυνη κατάσταση ιδανική και φυσικά ο έρωτας δεν είναι παρά η ακατάπαυστη κίνηση
του ατελούς ανθρώπου προς τη συνάντηση του ετέρου του ημίσεως. Τα ίδια περίπου πρεσβεύουν
και οι βουδιστές με τους άπειρους μύθους της θεολογίας τους.
Θεότητα ασιατικής καταγωγής ο Ερμαφρόδιτος έφθασε στην
Ελλάδα μέσω Κύπρου κι ο Οβίδιος μας διέσωσε την ιστορία του. Γιος του Ερμή και της
Αφροδίτης, πανέμορφος, είχε την ατυχία να τον ερωτευθεί μια νύμφη, η Σαλμακίς, που
επειδή αυτός δεν συναινούσε κατάφερε τη στιγμή που βούτηξε να κολυμπήσει στα νερά
της, εκείνη προσευχήθηκε και ενώθηκε μαζί του σ’ ένα σώμα με τα χαρακτηριστικά και
των δυο φύλων. Ο Ερμαφρόδιτος που θύμωσε ευχήθηκε όποιος πίνει νερό ή κολυμπά στη
Σαλμακίδα πηγή να χάνει το γένος του, πράγμα που έγινε.
Μελετώντας αυτούς τους μύθους παρατηρούμε ότι ο ερμαφροδιτισμός,
ενώ στη θεωρία φαίνεται το ιδανικό της ανθρώπινης φύσης, στην πράξη παριστάνεται
σαν μια κάθε άλλο παρά ευτυχής περίπτωση.
Η Γενετική απέδειξε ότι το φύλο επιδέχεται πολλούς ορισμούς.
Είναι το χρωματοσωμιακό, όπου αμιγές άρρεν δεν υπάρχει, αφού το θήλυ περιέχει ΧΧ γενετικά χρωμοσώματα, ενώ το άρρεν
αναγκαστικά ΧΨ κι αυτό το μοναδικό Ψ ταυτοποιεί το ανδρικό φύλο. Στις ουκ ολίγες
γενετικές ανωμαλίες το υπεράρρεν ΧΨΨ είναι ανίκανο, όπως και το υπερθήλυ ΧΧΧ. Από
κει κι έπειτα στην Ιατρική συναντάμε ολόκληρη χορεία παθήσεων που έχουν σχέση με
ορμόνες που παράγονται παθολογικά, ή αναπτύσσονται μηχανισμοί αδρανοποίησης των
ανδρογόνων, έτσι που να προσδίδουν εξωτερικά χαρακτηριστικά διαφορετικά από τα χρωμοσωμιακά
του συγκεκριμένου ατόμου και τέλος η διαφορά στο ψυχολογικό φύλο και το σωματικό,
που παρατηρείται και που πια αναγνωρίζεται και νομοθετικά και επιτρέπει τις επεμβάσεις
αλλαγής φύλου.
Τι να κάνουμε; Ζούμε στον 21ο αιώνα. Μέχρι τον 17ο κάθε παιδί που είχε οιουδήποτε
είδους ανωμαλία στα γενετικά του όργανα θανατωνόταν χωρίς πολλά λόγια, κι απ’ τους
φωτισμένους μας πρόγονους οι μεν σπαρτιάτες προτιμούσαν τον Καιάδα, οι δε υπόλοιποι
έλληνες τα έριχναν στη θάλασσα. Ας μην ξεχνάμε ότι ο ερμαφροδιτισμός στα κατώτερα
είδη είναι φυσικό φαινόμενο, αν και ακόμη και τότε η φύση προτιμά την ανταλλαγή
των γονιδίων, γιατί μόνο με την ποικιλία εμπλουτίζονται οι πιθανότητες επιβίωσης
του είδους.
Όμως ο ερμαφροδιτισμός δεν αποτελεί αλλαγή φύλου. Η μόνη
περίπτωση που αναφέρεται στη μυθολογία μας είναι αυτή του μάντη Τειρεσία, που (επειδή είδε γυμνή τη ντροπαλή θεά Αθηνά) είχε
την τύχη -για τιμωρία- να μεταμορφωθεί στο όρος Κυλλήνη από άνδρας σε γυναίκα κι έκτοτε ζούσε
πανευτυχής μέχρι τη στιγμή που σε κάποιο γιορτινό τσιμπούσι των θεών ξέσπασε καυγάς
πάνω στο ποιος ικανοποιείται περισσότερο στον έρωτα ο άντρας ή η γυναίκα. Κάλεσαν
λοιπόν τον (την) μόνη ειδικό Τειρεσία, που με ειλικρίνεια απάντησε ότι αν βαθμολογούσε
με 10 την ευχαρίστηση που νιώθει η γυναίκα, στον άντρα φθάνει ίσα τη μονάδα. Θύμωσε
τότε η βασίλισσα του Ολύμπου η Ήρα, που πρόδωσε αυτό το μέγα μυστικό των γυναικών
και τον καταράστηκε τυφλός και άνδρας να πεθάνει. Ο Δίας όμως τον λυπήθηκε και του
έδωσε το χάρισμα της μαντικής που διατήρησε και μετά τον θάνατό του -όπως ξέρουμε
από την Οδύσσεια- και τη μακροζωία διάρκειας
εφτά ζωών.
Στη Μυθολογία είναι πολύ απλή η αλλαγή φύλου του Τειρεσία.
Στην Ιατρική πράξη παρά την εξέλιξη της τεχνολογίας η επέμβαση δεν είναι ένα απλό
λίφτιν κι εγκυμονεί κινδύνους και γιαυτό ο νομοθέτης θέτει όρους αυστηρούς πριν
την επέμβαση, γιατί είναι δρόμος χωρίς επιστροφή. Κι εδώ βέβαια τα κορίτσια, που
κατά το Φρόιντ απεγνωσμένα επιθυμούν ένα δικό τους πέος για να μη χρειάζονται ξένα
φυσικά ή υποκατάστατα, θα δυσκολευτούν να το αποκτήσουν, αν και οι άνδρες όπως πρόσφατα
τους υπόσχεται η ιατρική μέσω των ΜΜΕ μπορούν πια ν’ αποκτούν πέος με τις διαστάσεις
των ονείρων τους.
Είναι πια βέβαιο ότι το φύλο δεν είναι ούτε μόνο χρωμοσωμιακές
καταβολές ούτε βιτρίνα (οι τραβεστί είναι εμφανισιακά ελκυστικότερες απ’ την πλειοψηφία
των κυκλοφορούντων θηλυκών), ούτε καθορισμένα στερεότυπα (Μας μιλούσαν για μητρικό
ένστικτο μέχρι που η πρόσφατη έρευνα στο Μαιευτήριο των ΗΠΑ έδειξε στις βιντεοκάμερες
86 μητέρες να προσπαθούν να στραγγαλίσουν τα νεογέννητα μωρά τους και όταν έγινε
έρευνα σε βάθος αποδείχθηκε ότι 11 από τα αδελφάκια αυτών των παιδιών είχαν πεθάνει
από αδιευκρίνιστα αίτια). Είμαστε όλοι άνθρωποι με δυνάμεις κι αδυναμίες, κάποιες
ιδιαιτερότητες που διαμόρφωσαν συμπεριφορές μέσα από αιώνων πορεία, όμως τίποτε
δεν είναι σταθερό κι αμετακίνητο. Τα δικαιώματα πρέπει να είναι πανανθρώπινα κι
όχι φυλετικά ή σεξουαλικά ή εθνικά ή οτιδήποτε άλλο.
Ο έρωτας παραμένει κατά τα πλατωνικά πρότυπα η δυνατότερη
πηγή ηδονής γιατί είναι η μοναδική έλξη των ανθρώπων σε μιαν ενότητα που όμως πια
δεν έχει σχέση με το μύθο των Ανδρόγυνων αλλά με το νέο σύμβολο του Ανθρώπου που
πρέπει να επιβιώσει σε αρμονία όχι μόνο με το συνάνθρωπο αλλά με ολάκερη τη δημιουργία
είτε το φυσικό περίγυρο ή την πολυμορφία των πολιτισμών που ο ίδιος δημιούργησε
στα ελάχιστα χρόνια της φιλοξενίας του σ’ αυτό τον οβιδιακό πλανήτη.
Ο Τειρεσίας αντικρύζοντας την γυμνή Αθηνά |
Μαρία Αρβανίτη Σωτηροπούλου
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου